Bilda förening

Är ni några stycken som funderar på att starta en förening? Ni har ett engagemang och en idé på vad ni vill göra men hur går man egentligen till väga? Att starta en förening innebär en del förberedelser och ni har säkert många frågor!

Från idé till verklighet
Vi hjälper kostnadsfritt till med vad man ska tänka på och göra när man ska bilda en allmännyttig ideell förening så att den blir så bra som möjligt från grunden!

En allmännyttig ideell förening ska vara demokratiskt uppbyggd och öppen för alla. Personer som delar föreningens intresse ska ha möjlighet att bli medlem, delta i och påverka föreningens verksamhet. Medlemmarna är föreningen och Årsmötet är det högst beslutande organet.

Kontakta oss så bokar vi in ett personligt möte!

För att ni ska få ut så mycket som möjligt av vårt möte vill vi gärna att ni läser igenom vår guide till att bilda en ideell förening och hur man skriver stadgar.
Att bilda en ideell förening pdf
Dags för stadgar pdf

Det finns många fördelar med att registrera föreningen på fritidsförvaltningen.
Till exempel blir er förening synlig i föreningsregistret, rätt att söka bidrag, möjlighet att delta i utbildningar med mera.

Mer information på Malmö stads hemsida.

Vi stödjer er i arbetet med att registrera föreningen hos fritidsförvaltningen, Skatteverket och specialförbund.