Bli en bättre arbetsgivare

Kurser i att bli en bättre arbetsgivare

Föreningspool Malmö erbjuder två utbildningar som riktar sig till ideella föreningar i Malmö som har anställd personal eller funderar på att anställa. Du som redan är, eller funderar på att bli arbetsgivare och Bli en bättre arbetsgivare. Utbildningarna är fristående. Du kan gå båda eller välj den som passar dig bäst.

Det är ett stort ansvar att vara arbetsgivare och i den ideella föreningen är det styrelsen som har yttersta arbetsgivaransvaret. Begreppet ”anställd” inkluderar t ex kanslipersonal, avlönade/arvoderade ledare eller funktionärer, vaktmästare osv. Alla som erhåller en ekonomisk ersättning för utfört arbete!

Utbildningarna är kostnadsfria för föreningar som är registrerade hos fritidsförvaltningen i Malmö.

ANMÄLAN

Anmäl dig senast tre dagar innan utbildningen. När du klickar på länken vid respektive utbildning för att anmäla dig länkas du till Rbok (Malmö stad) och du behöver logga in med ditt BankID för att kunna slutföra din anmälan. Gör en anmälan per person.

FRÅGOR

utbildning@foreningspoolmalmo.se

BLI EN BÄTTRE ARBETSGIVARE
- DU SOM REDAN ÄR, ELLER FUNDERAR PÅ ATT BLI ARBETSGIVARE

15 maj kl. 17.30-20.00

ANMÄL DIG HÄR:

Länken går till Malmö stads bokningssystem Rbok. Du behöver logga in med ditt BankID för att kunna slutföra din anmälan.

Mer information skickas till den e-postadress ni anger i anmälan dagen innan utbildningen.

Plats: Föreningspool Malmö, Södra Vallgatan 5 i Malmö - Karta

Om utbildningen

I den här kursen kommer vi bland annat att titta närmare på vad det kostar att ha anställd personal – har föreningen råd? Vad innebär det att ha ett arbetsgivaransvar och vilka lagar och regler har vi att förhålla oss till och är styrelsen beredd att ta detta ansvar? Vilka anställningsformer finns det och vad ska man tänka på när man rekryterar och utformar ett anställningsavtal?

Detta är ett smakprov på vad kursen innehåller och målet är att du efter kursen ska känna dig tryggare som i rollen som arbetsgivare eller i besluten kring att anställa personal. Utbildningen riktar sig främst till styrelser men även anställd personal som har ett delegerat arbetsgivaransvar.

BLI EN BÄTTRE ARBETSGIVARE!

29 maj kl. 17.30-20.00

ANMÄL DIG HÄR:

Plats: Föreningspool Malmö, Södra Vallgatan 5 i Malmö - Karta

Om utbildningen

Medarbetarsamtal, fysisk arbetsmiljö, hur mår de anställda, vad säger lagen om arbetsmiljön? Vilka rättigheter och skyldigheter har jag som arbetsgivare och de anställda?

Att skapa en frisk arbetsplats där arbetstagarna mår bra, levererar och utvecklas är inget som sker av sig själv. Föreningslivet har ofta ont om resurser, många anställda är ganska ensamma i sin roll, förväntningarna utifrån från både bidragsgivare och medlemmar ökar och det krävs kunskap och engagemang för att vara en bra arbetsgivare. Vi blir aldrig fullärda.

Detta är ett smakprov på vad kursen innehåller och målet är att du efter kursen ska känna dig tryggare som i rollen som arbetsgivare eller ha bättre kunskap kring vad som krävs av dig som arbetsgivare när du ska anställa personal. Utbildningen riktar sig främst till styrelser men även anställd personal som har ett delegerat arbetsgivaransvar.