Det finns många digitala verktyg som gör det möjligt att delta i ett möte på distans när man inte kan vara på plats fysiskt. Ett videomöte (också kallat videokonferens eller webbmöte) gör det möjligt för mötesledare och deltagare att dela sina skärmar, dokument, bilder, kalkylblad, etc. Man kan även använda video och webbkamera för att mötas ”ansikte-mot-ansikte”.

Vilket mötesverktyg ska jag välja?

Fundera på:

• Hur många personer är det i din grupp?
  • Vilka enheter använder gruppen – Mobil, surfplatta eller dator?
  • Handlar det om enstaka eller återkommande möten för gruppen?

Att tänka på
Oberoende vilken tjänst för videosamtal du använder är det viktigt att du alltid har den senaste versionen installerad. Det handlar både om att man rättar eventuella säkerhetsbrister och får bättre funktionalitet. Kolla under rubriken inställningar eller setup i det program du använder.

Zoom

I gratisversionen kan du hålla gruppmöten med upp till 100 personer – men för möten med tre eller fler deltagare finns det en 40-minuters begränsning. Här kan deltagarna begära ordet och visa vad de tycker genom att digitalt räcka upp handen eller göra tummen upp. Det kan vara praktiskt när det ska röstas om beslut på till exempel ett styrelsemöte. En annan användbar funktion i Zoom är det under videomötet går att skapa digitala “bikupor”, det vill säga dela in deltagarna i mindre grupper som kan föra en egen diskussion och sedan återgå till det stora mötet, för att exempelvis ta ett beslut.

Mötesarrangören har överblick över mötesrummen. Det finns också en mängd olika inställningar och bland annat kan ljudet ställas in så att bakgrundsljudet fångas upp, vilket är särskilt bra för musik-, dans- och sångarrangemang på distans.

En film på svenska som beskriver hur du kommer igång med Zoom.

Lathund för Zoom
Zoom lathundar

Google Hangouts

Googles version av videosamtal där du även kan chatta och ringa. Har du ett Gmail–konto är detta ett enkelt alternativ. Du kan använda tjänsten i en webbläsare, utan att behöva installera något eller som app på din mobil. Upp till 25 personer kan delta i ett videosamtal. Det krävs att alla deltagare har ett Gmail-konto.​​​​​​​

Föreningpoolens manual till videomöte i Hangouts och hur du skapar ett Gmail-konto.
Videomöte i Hangouts

Frågor och svar på svenska

Teams

Vill ni i din förening själva använda Microsoft Teams som digitalt mötesverktyg finns en gratisversion med Teams basfunktioner. Gratisversionen ger möjlighet till både små och större digitala möten och erbjuder funktioner som video, skärmdelning och textbaserade konversationer i form av chattmeddelanden och inlägg i olika flöden. Upp till 250 enheter kan delta samtidigt i mötet och det finns ingen begränsning för samtalets/mötets längd. I Teams kan ni också samarbeta kring filer i Microsofts onlineversion av Word, PowerPoint och Excel, och ha en gemensam fillagring.

Registrera dig för gratisversionen av Teams

Manual på svenska för gratisversionen

Manual på svenska

En manual från RF-SISU för att ansluta dig till ett Teams-möte via en webbläsare.

Skype

Skype finns som app för mobiler, datorer och till och med för tv-apparater. I ett videomöte kan upp till 50 personer delta och du kan till exempel dela skärm, spela in, chatta, visa reaktioner med emoijis, göra eller svara på enkätfrågor (polls).

Skype kan också användas via en webbläsare, du behöver inte installera något eller registrera ett konto. Med några enkla klick kan ett möte startas och man kan bjuda in andra genom att dela en länk. (Denna version fungerar bara i webbläsarna Chrome och Edge.)

En film som beskriver funktionerna i Skype

En film som visar hur du loggar in i Skype

En film som beskriver hur du jobbar med chatten i Skype