Kommunikation

Kommunikation är viktigt för att en medlem ska känna tillhörighet och gemenskap med sin förening. Hur en förening kommunicerar och profilerar sig är också viktigt när det kommer till att exempelvis rekrytera nya medlemmar & ideellt engagerade ledare/förtroendevalda, bygga sitt varumärke, attrahera sponsorer och locka publik till arrangemang.

Vi hjälper er komma i gång med er visuella kommunikation
Er visuella kommunikation är allt som rör det grafiska (formgivning och design) kring er förening. Er visuella identitet är er förenings personlighet, den ska visa vilka ni är, skapa stolthet internt och visa vart ni är på väg.
Er grafiska profil ska bestå av byggstenar: logotyp, färger, bilder och typsnitt. En rätt använd grafisk profil leder till att ni ger ett enhetligt intryck.

Vi hjälper er att skapa ett gratiskonto och komma i gång med Canva som är ett grafiskt designverktyg som finns online för att:

• Göra en enkel logotyp
  • Välja färger och typsnitt för er grafiska profil
  • Skapa olika mallar för t.ex. brevpapper, visitkort, affischer och inlägg på sociala medier

Vi är inte en reklambyrå men i mån av tid och med god framförhållning kan vi hjälpa er att skapa mallar i Canva i enlighet med er grafiska profil för en proffsig visuell kommunikation. Behöver ni hjälp att ta fram en enkel grafisk manual kan vi ge råd och stöd kring detta. Kontakta oss

Medlemmar
Det är viktigt med en god kommunikation med föreningens medlemmar. Håll era medlemsregister med kontaktuppgifter uppdaterade så att ni når ut med er information. Vi kan ge tips på hur man kan hantera sitt medlemsregister och alla uppgifter som kan finnas i detta.

Många av de föreningar som vi har träffat vill gärna ha ett förslag på en blankett för medlemsansökan.
Vi har gjort ett sådant exempel. Se: Förslag på Medlemsansökan
Hör av er till oss så kan vi hjälpa till med att justera denna efter era behov.

DOKUMENT

Planera föreningens kommunikation
En guide med tips för att göra en kommunikationsstrategi, kommunikationsplan och krisplan.
Planera föreningens kommunikation

Skapa er grafiska profil
En checklista med tips för de byggstenar som behövs för att skapa er grafiska profil.
Skapa er grafiska profil

Skapa er grafiska manual
En guide med exempel för att skapa er grafiska manual som berättar hur byggstenarna i er grafiska profil ska användas.
Skapa er grafiska manual

Skapa egen karta i Google Maps
Föreningspoolen har skapat en guide över hur ni på ett enkelt sätt visar er verksamhet eller ett arrangemang på en egen karta.
Skapa egen karta i Google Maps

Dokument om Bildrättigheter
Föreningspoolen har skapat ett dokument där du får information om äganderätten till foto och konst enligt lagen om upphovsrätt och foto som personuppgift enligt GDPR. Var man kan hitta foto för användning på er förenings hemsida eller sociala medier. Vad ska man tänka på innan man lägger upp foto på föreningens medlemmar eller personer som varit med på föreningens event.
Bildrättigheter

Tips för digitala möten
Tips för dig som ska delta eller hålla i ett digitalt möte – vad du ska tänka på och hur du ska förbereda dig. Innehåller även tips för ett lyckat hybridmöte.
Tips för digitala möten